THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday, December 27, 2011

RESUME.. hmm..

Sementara tunggu result ni, macam-macam idea muncul tuk isi masa lapang.. Klau x masa akan dibazirkan macamtu je..
teringt lak satu mesej dari sahabat
'Adalah dikira sebagai tanda berpalingnya Allah drp seorg hamba ialah apabila ia selalu mengerjakan perkara yg x berfaedah. Dan seandainya ada satu shj saat drpd umurnya tlh digunakan pd perkara yg bkn tujuan hidupnya(ibadah), maka layaklah bahawa akn pnjg penyesalannya pd hari kiamat..'
-Imam al-Ghazali-
jadi, terpanggillah utk share satu ilmu yg didapati waktu 'tsangkut' kat SMK Tmn Melawati smntara menunggu kemasukan ke KISAS utk amik STAM.. walaupun waktu tu terpaksa blajar subjek sains(STPM) tp byk gak ilmu yg dpt dimanfaatkan..
smoga bermanfaat...


------------------------------------------------------------------------------------------
NAMA



CONTACT INFO

ADDRESS
TEL NO
EMAIL

PERSONAL PARTICULAR
AGE
DOB
NATIONALITY
GENDER
STATUS
RACE
RELIGION
IC NO
RESIDENCE

EDUCATIONAL BACKGROUND

EDU. LEVEL
FIELD OF STUDY

CURRICULAR BACKGROUND

CLUB INVOLVEMENT /POSITION/LEVEL
-
-

PRACTICAL TRAINING HISTORY

COMPANY NAME
POSITION TITLE

COMPUTER SKILL

technical
software programming dll

LANGUAGES

SPOKEN
WRITTEN

HOBBY & INTEREST


REFERENCE


.......................................................................................................................

Bittaufiq wannajah..
smoga harimu bermanfaat..

Saturday, December 24, 2011

Allah rugi ke??

seringkali kita berdalih utk buat kerja2 yg baik..
atau seringkali kita marah bile kite je yg kne buat sesuatu kerja..
sdgkn org lain duk melenggang je..
tapi, kite sedar x..??
sebenarnya sekeliling kita ade Allah yg mmrhti perbuatan kita..
even ade malaikat yg sntiasa catat amalan kita..
xkira buruk ataupun baik..
klau kita buat sesuatu kerja, kita dpt pahala.. tambah pulak klau buat dgn ikhlas msti lg Allah sayang.. btul x??
Klau kita x buat, kita x dpt pape.. dosa pn x dpt..
tp, kita la yg rugi.. Allah bg peluang nk buat baik + nk tambah pahala kita yg xnk..
cube kita perhatikan..
kalau kita x buat apa yg Allah suruh (especially kerja2 dakwah),
adakah Allah rugi..??
Ibarat seorang employee yg xnk buat kerja company dgn bsungguh2,
agak2 sbg seorg employer, apa dia nk buat..??
layan je la anak buah mcm ni.. asal dia buat kerja(yg wajib tu) sudah..
klau dah teruk sgt, buang je.. ganti dgn org lain.. lagi senang..
Macam tu jugak dgn Allah, klau kita xnk sebarkan Islam dgn bersungguh2, atau xnak buat kerja2 dakwah.......
takut2 nanti, Allah tukar kita dgn kaum yg lain. Nak ke kita..??
Persoalannya di sini, Allah yang rugi atau KITA!!


Wednesday, August 31, 2011

FASTAQIM dengan ibadah

[ramadan1.gif]
"wahai orang2 beriman diwajibkan ke atas kamu utk berpuasa, sepertimana diwajibkan ke atas orang2 sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa"

Berlalu dah sudah Ramadhan, setelah sebulan kita berpuasa. Sudah tamat tempoh masa Allah nak uji keikhlasan manusia dalam beribadah selama sebulan. Suatu tempoh yang mana semua syaitan telah diikat, walaupun terdapat pelbagai khilaf pendapat disitu. Namun, madrasah tarbiah yang Allah sediakan untuk hamba-hambanya amat penuh dengan ujian.

adakah kita layak untuk menyambut hari raya? hari kemenangan buat semua umat islam. kemenangan bagi umat yang telah berjaya menjalankan perintah Allah kepada hamba-hambanya.

adakah kita telah dapat menggapai objektif utama Ramadhan?
::mudah-mudahan kamu bertaqwa::

antara ciri2 org yang bertaqwa adalah kita istiqamah dengan apa yang telah kita amalkan sepanjang Ramadhan. Bukan sekadar tekun beribadah ketika Ramadhan semata-mata. Hal ini kerana kita adalah hamba Allah bukannya hamba Ramadhan. Ramadhan hanyalah suatu bulan untuk menguji kita.

FASTAQIM!

Marilah kita sama2 berdoa agar Allah rahmati kita sepanjang Ramadhan yang telah berlalu. Semoga Allah perkenankan permintaan kita untuk bertemu lagi dengan Ramadhan yang akan datang.

Akhir sekali, marilah kita bermaaf-maafan di bulan yang mulia ini. Itulah antara perkara sunnah yang dituntut dalam bulan ini bukannya makan besar dan kumpul duit raya.

Sebelum mengundur diri, saya menyusun sepuluh jari, memohon ampun dan maaf sekiranya ada melakukan sebarang kesilapan.

wallahua'lam..


Thursday, June 9, 2011

Tuhan itu adil atau zalim?

Diceritakan bahawa seorang ibu telah datang menemui Nabi Daud a.s. lalu berkata:

Ibu – Wahai Nabi Allah! Adakah Tuhanmu zalim atau adil?

Nabi Daud – kenapa kamu ini wahai perempuan? Tuhan itu Maha Adil dan tidak pernah melakukan kezaliman! Apa yang telah berlaku ke atas dirimu?

Ibu – Aku seorang balu. Bersamaku tiga orang anak perempuan yang masih kecil. Aku menjaga mereka seorang diri dengan hasil tenunan tanganku. Semalam aku mengikat kemas-kemas tenunanku dalam sehelai kain berwarna merah dan membawanya ke pasar untuk dijual kemudian membeli barang-barang keperluan anak-anakku. Di pertengahan jalan, tiba-tiba seekor burung menyerangku, lantas menyambar tenunanku dan terbang entah ke mana. Kini tiada lagi yang tinggal untukku menyara anak-anakku.

Belum sempat Nabi Daud menjawab kata-kata ibu tersebut, tiba-tiba pintu diketuk dan Nabi mengizinkan orang yang mengetuk pintu itu masuk. Tetamu yang baru tiba itu terdiri daripada 10 orang saudagar yang di dalam tangan masing-masing terdapat wang sebanyak 100 dinar. Mereka berkata:

Saudagar – Wahai Nabi Allah, ambillah wang dinar ini dan berilah kepada orang yang berhak menerimanya!

Nabi Daud – Apa yang menyebabkan kamu menyerahkan wang ini kepadaku?

Saudagar – Wahai Nabi Allah, semalam kami berada di atas kapal layar untuk pergi berniaga. Tiba-tiba angin bertiub sangat kencang sehingga kapal layar kami hampir pecah dan kami hampir-hampir akan karam. Tiba-tiba seekor burung mencampakkan sehelai kain berwarna merah yang terdapat di dalamnya hasil tenunan. Maka kami gunakan kain dan benang itu untuk mengikat kapal layar kami dan menampung kebocorannya. Dengan itu kami dapat mengharungi angin rebut itu dengan selamat. Kami telah bernazar dengan Nama Allah bahawa setiap orang daripada kami mengeluarkan 100 dinar sebagai sedekah kerana Allah. Dan inilah wang tersebut. Ambillah dan berilah kepada sesiapa yang berhak pada pandangan Nabi.

Nabi Daud a.s. berpaling kepada ibu tadi seraya berkata:

Nabi Daud – Tuhan yang berniaga untuk kamu di darat dan di laut, sedang kamu menuduh-Nya zalim? Ambillah wang ini dan belanjakannya untuk anak-anakmu.

p/s..

Duhai sahabat-sahabat yang dikasihi kerana Allah, apabila kita ditimpa kesusahan janganlah kita cepat melatah dan menyalahkan semua orang disekeliling kita. Termasuk ALLAH!!

Kita sebagai hamba amat kerdil dan tak layak utk melawan taqdir Allah. "Kenapalah aku boleh masuk sekolah ni?" "Kenapalah aku sekelas dengan budak tu?" "Kenapa aku yang diuji?" Kenapa.. kenapa.. dan kenapa..

Sangatlah tak wajar untuk kita su'u zhan dgn Allah, Tuhan yg Maha Luas kasih sayangNya. Tak mungkin Allah akn timpakan kesusahan kepada kita tanpa ada apa-apa hikmah. Allah juga takkan timpakan beban kpd seseorg melainkan apa yang dia mampu.

Jadi, sekiranya kita diuji dengan sesuatu perkara maknanya Allah nak ajar kita sesuatu yang baru dan mahu kita belajar bagaimana cara untuk mengendalikan ujian tersebut. Kalau kita sama-sama perhatikan, inilah yang dinamakan sekolah kehidupan. Ujian, kesusahan, kepayahan dan kesukaran dalam hidup tak pernah berhenti. Akan datang silih berganti.

Marilah kita sama-sama mencari hikmah apa yang berlaku disekeliling kita dan bkn hanya menanti hikmah itu datang. Ingatlah sesungguhnya sekiranya kita tak bertemu dengan kebaikannya di dunia, Allah akan serahkan lambakan nikmat kepada kita di syurga kelak atas ganjaran kesabaran kita.

Wallahua'lam.

Tuesday, June 7, 2011

Pendekatan Asas dalam Berdakwah

Post kali ni khusus untuk KayPiyat(KP)ku yg sgt berwibawa dan komited dlm mnybarkan Islam mnrusi proksi yg ada..

Adakah antunna masih ingat tugasan yg diberikan dahulu kala..??
Sbnrnya bg sesiapa yg ada buku Bingkisan Daie Waqafan, bolehlah rujuk dalam tajuk Dakwah Islamiah dan Amar Makruf Nahi Mungkar. Menurut Syeikh Jum'ah Ali.

Qawa'id Dakwah

KAEDAH 1: AL-QUDWAH QABLA AD-DAKWAH
Contoh teladan sebelum berdakwah

KAEDAH 2: AT-TA’LIF QABLA AT TAKRIIF
Mengikatkan/melembutkan hati sebelum menerangkan

KAEDAH 3: AT-TAKRIIF QABLA AL-TAKLIF
Penerangan sebelum memberi bebanan

KAEDAH 4: AT TADARRUJ FI AT TAKALIF
Berperingkat dalam memberi tanggungjawab

KAEDAH 5: AT TAISIR LA AT TAKSIIR
Memudahkan bukan memayahkan

KAEDAH 6: AL-USUL QABLA AL-FURUK
Perkara prinsip sebelum cabang

KAEDAH 7: AT-TARGHIB QABLA AT TARHIB
Menyenangkan hati sebelum memberi ancaman

KAEDAH 8: AT TAFHIM LA AL-TALKIN
Memberi faham bukan menghafal

KAEDAH 9: AT-TARBIYYAH LA AT TAKRIYYAH
Memberi pendidikan bukan menelanjangi-mengaibkan

KAEDAH 10: TILMIZ IMAM LA TILMIZ KITAB
Berguru

Sunday, May 1, 2011

remaja vs hedonisme

Apabila mendengar lumbaan pelajar2 di sekolah dalam melaungkan cheers rumah masing2, melihat video bermuzik yang 'wajib' ditayangkan setiap kali aktiviti dan nyayian lagu yang penuh semangat peserta setiap kali kem diadakan mengingatkan ana tentang satu serangan pemikiran yang dirancang oleh puak2 kafir laknatullah dalam usaha untuk menjatuhkan islam. Hedonisme, yaitu hiburan yang berlebih-lebihan merupakan salah satu bentuk jahiliah moden yang telah berakar umbi dalam masyarakat umat islam. Memang tak dapat dinafikan bahawa hiburan itu tak haram. Sedangkan kalau kita telusuri sejarah2 Islam dahulu kala, para sahabat turut berhibur. Ketika peperangan berlangsung, para muslimah memukul2 gendang dan menyanyi2 untuk membangkitkan semangat mujahidin. Para sahabat juga berhibur dengan syair2 yg memuji dan mengagungkan Allah dan rasul. Hiburan itu tak salah dan tak berdosa, apa yg x dibenarkan adlh hiburan yg melampau2 dan yang melalaikan. Kumpulan nasyid Raihan juga dah bertahun-tahun mengingatkan kita berkenaan hiburan ini dlm lagu mereka.


Berhibur tiada salahnya
kerna hiburan itu indah
hanya pabila salah memilihnya
membuat kita jadi bersalah

Kita sebagai daie ilallah, adakah kita akan terus mengharamkan hiburan 'lagha' kepada anak2 muda yg memang sudah sebati dengan hiburan jenis ini... Ana secara peribadi sangat mengagumi pendekatan TG Nik Abd Aziz dlm usaha beliau menangani masalah ini. Ketika Renggo berjumpa beliau tatkala dia ingin keluar dari dunianya yang lama, apa nasihat TG kepadanya? 'Jangan berhenti drpd menjadi rocker'. Kenapa?? Suatu nasihat yang sangat pelik dan tak munasabah bg seorg ulama utk memberi nasihat yg sedemikian rupa. Namun pemikiran beliau sangat tajam. 'Sampaikanlah dakwah melalui lagu-lagu rock'. Benar, sahabat- sahabat yang dikasihi kerana Allah. Islam bukan untuk alim ulama sahaja. Tapi, Islam untuk semua!! Rockers jgk berhak untuk mndpt dakwah ke arah sinar Islam.




Begitulah kita sebagai daie. Sangatlah tdk berhikmah sekiranya kita bertindak utk mencabut kenikmatan hiburan dengan mengharamkannya kepada golongan muda. Sedangkan Allah dgn jelas menyuruh kita utk berdakwah dgn penuh hikmah. Dalam FirmanNya, 'Serulah ke jalan Tuhanmu dgn hikmah dan nasihat yg baik'. Oleh itu, kte hndklah memaksimakan segala peluang yg ada utk berdakwah. Jika kafir laknatullah menyumbat pemuda-pemudi kita dgn budaya hedonisme, kite perlu membelai pemuda-pemudi kita dgn hiburan jga. Tetapi mstilah hiburan yg mengingatkan kita kepada Allah.

Seperti contoh, zikir-zikir harian kita. Jika kita perhatikan, remaja-remaja zaman sekarang tdk gemar utk mengalunkan zikir. Apatah lagi utk menyertai majlis zikir munajat. Kerana apa?? 'Ala bosanlah, nanti mesti mengantuk', 'x naklah gi majlis nangis2'. Kenapa timbul pmikiran begini? Kerana tak wujud kefahaman dan penghayatan terhadap apa yg dialunkan. Jadi, kita sebagai daie jgnlah terus tertutup dgn alunan2 zikir bahasa arab, 'Eish, bacalah bahasa arab punya zikir, baru ada 'zauq' sikit''. Benar bahasa arab itu indah, membuatkan kita rasa 'zauq' dan rasa dekat dengan al-quran. Namun, x semua orang ada kebolehan utk memahami apa yg dilafazkan. Buat apa semua2 tu tp tiada kefahaman dlm zikir yg dialunkan? Jadi, wahai duat sekalian, lakukanlah tajdid dlm dakwahmu. Rasulullah bersabda, 'Didiklah anakmu mengikut zamannya'. Wallaa'lam.

Cukuplah bagiku Tuhanku
di hatiku hanya Allah
cahaya Muhammad Rasulullah
tiada tuhan selain Allah

Monday, January 31, 2011

Si Gadis Bercerita Tentang Cinta | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Si Gadis Bercerita Tentang Cinta | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Monte Carlo’s Islamic Fashion Festival Hijab Trendz Hijab Styles, Hi...